Bireysel Emeklilik Sistemi Sıkça Sorulanlar.
•Bireylerin yaşlılıklarında kullanmaları amacıyla, güvenli bir şekilde tasarruf yapmalarını sağlamak,
•Bu tasarrufları teşvik etmek, yatırıma yönlendirmek ve düzenlemek,
•Emekli aylığı ve toptan geri ödeme yoluyla katılımcılara emeklilik dönemlerinde ek gelir sağlanarak, refah düzeylerini arttırmak,
•Ekonomiye kaynak yaratmak,
•İstihdamı arttırmak.
Bireysel Emeklilik Sistemi’nin güvenli ve etkin biçimde işletilmesini sağlamak, katılımcıların hak ve menfaatlerini korumak amacıyla emeklilik şirketlerinin faaliyetleri T.C. Başbakanlık Hazine Müsteşarlığı’nın günlük gözetim ve denetimine tabidir. T.C. Başbakanlık Hazine Müsteşarlığı bu görevin yürütülmesini teminen Emeklilik Gözetim Merkezini görevlendirmiştir.
Emeklilik yatırım fonları için de ayrıca denetim süreçleri tanımlanmıştır.
•Fonun faaliyetlerinin iç kontrol esas ve usullerine uygun olarak işleyişi, şirket iç denetçileri, tarafından,
•Fonun, portföy yöneticilerinin ve saklayıcının (Takasbank) Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanunu ile Emeklilik ve Yatırım Fonlarının Kuruluş ve Faaliyetlerine İlişkin Esaslar Hakkında Yönetmelik kapsamındaki faaliyetleri T.C. Başbakanlık Sermaye Piyasası Kurulu tarafından,
•Fonun hesap ve işlemleri ile şirketin yılsonu mali tabloları bağımsız dış denetçiler tarafından denetlenmektedir.
•Bireysel emeklilik sözleşmesi: Bireysel emeklilik planına bağlı olarak düzenlenen ve şirket ile katılımcının taraf olarak yer aldığı emeklilik sözleşmesidir.
•Gruba bağlı bireysel emeklilik sözleşmesi: Bir grup emeklilik planına bağlı olarak düzenlenen ve şirket ile katılımcının taraf olarak yer aldığı emeklilik sözleşmesidir.
•İşveren grup emeklilik sözleşmesi: Bir istihdam ilişkisine dayalı olarak veya katılımcı lehine bir sponsor kuruluş ile şirket arasında imzalanan ve katılımcı adına sponsor kuruluş tarafından katkı payı ödenen emeklilik sözleşmesidir.
•Giriş bilgi formu: Bireysel emeklilik sisteminin işleyişine ilişkin önemli hususlar hakkında katılımcıya bilgi vermek için hazırlanan ve içeriği T.C. Başbakanlık Hazine Müsteşarlığı’nca belirlenmiş olan formdur.
•Teklif formu: Emeklilik planı, plan kapsamında sunulan fonlar, yapılan kesintiler, katkı payı tutarı ile emeklilik sözleşmesinin taraflarına ilişkin bilgileri içeren ve şirket hariç diğer taraflar ile bireysel emeklilik aracısı tarafından imzalanan formdur.
Emeklilik sözleşmesi, yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 10 iş günü içerisinde şirket tarafından katılımcıya gönderilir.
Giriş aidatı peşin ya da aktarım veya sistemden çıkış tarihine ertelenmiş olarak tahsil edilebilir. Giriş aidatının peşin olarak alınan kısmı, teklifin imzalandığı tarihte geçerli aylık brüt asgari ücretin %10’unu aşamaz. Giriş aidatının peşin alınan kısmı, katkı payı ödeme dönemine göre taksitler halinde alınabilir. Peşin ve ertelenmiş olarak alınan giriş aidatlarının toplamı teklifin imzalandığı tarihte geçerli aylık brüt asgari ücretin;
•Sözleşmenin yürürlük tarihinden itibaren 3 yıl içinde şirketten ayrılanlar için %75’ini,
•Sözleşmenin yürürlük tarihinden itibaren 3 yılını dolduran sözleşmelerden 6 yıldan önce şirketten ayrılanlar için %50’sini,
•Sözleşmenin yürürlük tarihinden itibaren 6 yılını dolduran sözleşmelerden 10 yıldan önce şirketten ayrılanlar için %25’ini aşamaz.
Giriş aidatı tahsil edilip edilmeyeceği, edilecekse nasıl tahsil edileceği teklif formunda ve emeklilik sözleşmesinde açıkça belirtilir.
Katılımcının aynı şirkette birden fazla bireysel emeklilik sözleşmesi veya gruba bağlı bireysel emeklilik sözleşmesi bulunması halinde, bu sözleşmelerden sadece ilki için giriş aidatı alınabilir.
Katılımcının, teklifin imzalandığı veya onaylandığı tarihten sonra cayma hakkını kullanarak sözleşmeyi sonlandırması halinde varsa tahsil edilmiş giriş aidatı iade edilir.
Şirket, planda belirtmek kaydıyla, giriş aidatını kişinin sisteme ilk girdiğinde peşin ve bir kerede tahsil edilebileceği gibi, bir yılı aşmamak üzere taksitle tahsil edilebilir veya 10 yılı aşmamak kaydıyla erteleyebilir. Planın özelliklerine göre, belirtilen üç tip tahsilat yönteminin herhangi ikisinin veya üçünün bir arada olması da mümkündür.
Giriş aidatının tahsilatının ertelenmesi halinde, ilgili tutar katılımcının başka bir şirkete aktarımda bulunması veya sistemden ayrılması durumunda katılımcının birikimlerinden indirilebilir.
•Vadeli mevduat ve katılma hesabı
•Borçlanma araçları, repo ve ters repo işlemleri ile ortaklık payları
•Kıymetli madenler, kıymetli madenlere ve gayrimenkule dayalı varlıklar
•Türev araç işlemleri ile varantlar
•Takasbank para piyasası işlemleri
•Yatırım fonu katılma belgeleri
•Borsalarda gerçekleştirilen türev araç işlemlerinin nakit teminatları ve primleri
•Kira sertifikaları
•T.C. Başbakanlık Sermaye Piyasası Kurulu’nca belirlenen diğer yatırım araçları
•Katkı payları üzerinden %2 oranını aşmamak kaydıyla yönetim gideri kesintisi,
•Katılımcının ödemeye ara verilmesi halinde (vadesinde ödenmeyen katkı payının ödeme tarihini müteakip üç ay içinde herhangi bir ödeme yapılmaması durumunda) ara verme süresi boyunca katılımcının birikiminden, ara verilen her tam ay için 2 Türk Lirasını aşmayacak şekilde ek yönetim gideri kesintisi,
•Fonun net varlık değeri üzerinden hesaplanan, aşağıda belirtilen azami oranlarda fon toplam gider kesintisi,
Ayrıca katılımcılar plan dahilinde sunulan fonların kendi yatırım stratejisiyle uyuşup uyuşmadığını, emeklilik şirketinin standart hizmetler dışında plan kapsamında ek hizmetler sunup sunmadığını, kredi kartı ile ödeme yapılması durumunda emeklilik şirketinin kredi kartına uygulayacağı blokaj süresini öğrenmelidirler.
Başka şirketten aktarımla düzenlenmiş sözleşmenin tekrar aktarıma konu olabilmesi için ise ilgili şirkette en az 1 yıl kalması gerekir. Aktarım, birikimin ve devlet katkısı hesabına ilişkin tutarın tamamını kapsayacak şekilde yapılır.
Diğer sözleşmelerin başka bir şirkete aktarılabilmesi için sözleşmenin, yürürlük tarihinden itibaren en az 2 yıl süreyle şirkette kalması gerekir.
Devlet katkısı ve getirileri ise haczedilemez, rehnedilemez, iflas masasına dahil edilemez.
Katılımcıların fon tercihlerini bilinçli bir şekilde yapabilmesini teminen şirket, takvim yılının her üç aylık döneminde elektronik postayla ve kendi internet sitesi aracılığıyla katılımcılara bilgilendirme yapar. Bu bilgilendirmede asgari olarak; yatırım araçlarına ilişkin genel bilgilere, finansal piyasalardaki güncel gelişmelere, sunulan fonlara ilişkin yatırım ve performans bilgilerine, katılımcıların maruz kalabileceği yatırım riskine ve diğer finansal risklere ilişkin konulara yer verilir.
Ayrıca katılımcılar herhangi bir zamanda birikimlerinin tutarını öğrenmek istemeleri halinde o günün fon değerlerini emeklilik şirketinin çağrı merkezi veya Internet sitesinden ya da Takasbank´dan öğrenebilecektir.
Yatırım fonlarında çeşitli yatırım araçları ağırlıklı olarak bulunabilir. Örneğin fonun %80’inden fazlası kamu borçlanma araçlarından oluşuyorsa kamu borçlanma araçları fonu, likit yatırım araçlarından oluşuyorsa likit fon olarak adlandırılır.
Bunun dışında, sisteme katkı payı ödeyen herkes vergi mükellefi olup olmamasına bakılmaksızın belirlenen sınırlar içinde devlet katkısı alacaktır.
•Sistemde 3 yıldan fazla 6 yıldan az bulunan katılımcılara 1 yıl,
•Sistemde 6 yıldan fazla 10 yıldan az bulunan katılımcılara 2 yıl,
•Sistemde 10 yıldan fazla bulunan katılımcılara 3 yıl süre eklenir.
Katılımcı, emeklilik bilgi formundaki seçeneklere göre emeklilik tercihini yazılı olarak şirkete bildirecektir.
Katılımcının, bütün sözleşmelerinden emekliliğe hak kazanabilmesi için, bir sözleşmesinden emeklilik hakkını kullanmak üzere şirketinden talepte bulunurken, diğer sözleşmelerine ilişkin hesaplarını talepte bulunduğu şirketteki sözleşmesine ilişkin hesapları ile birleştirmelidir.
Emekliğe hak kazandığımda, emeklilik hakkımı, ileri bir tarihte kullanmak üzere erteleyebilir miyim?
•Toplu para
•Programlı ödeme
•Yıllık gelir sigortası
seçeneklerinden birini seçebilir veya hesaplarındaki tutarı bu seçenekler arasında paylaştırabilir.
Programlı geri ödemeyi tercih etmesi durumunda, katılımcı;
•Aylık, üç aylık, altı aylık veya yıllık dönemlerde ödeme yapılmasını talep edebilir.
•İlgili hesaba katkı payı ödeyemez.
•Hesap birleştirmesi yapamaz.
•Ödeme dönemlerini ve ödeme tutarını yılda en fazla 2 kez değiştirebilir.
•Fon dağılımını değiştirebilir.
•Şirketler arası aktarım hakkını kullanabilir.
•Birikimlerinin tamamını istediği anda alarak sistemden ayrılabilir.
10 yıl boyunca katkı payı ödemeden sistemden ayrılan katılımcının hak kazanılan Devlet katkısı ve getirileri dahil ödemeye konu toplam birikim tutarından, (varsa ertelenmiş giriş aidatı indirilmeksizin) ödenen katkı payları ve Devlet katkısının hak edilen kısmı indirilerek bulunan irat tutarı üzerinden %15; 10 yıl boyunca katkı payı ödemekle birlikte bireysel emeklilik sisteminden emeklilik hakkı kazanmadan ayrılan katılımcının irat tutarı üzerinden %10 stopaj kesintisi yapılır.
Sistemden emeklilik hakkı kazananlar ile bu sistemden vefat, maluliyet veya tasfiye gibi zorunlu nedenlerle ayrılan katılımcıdan %5 stopaj kesintisi dışında vergi alınmamaktadır.